Is dat je (potentiële) klant?
Je man of vrouw?
De markt?
De overheid?
Of jij?
Als je eerlijk antwoord op deze vraag moet geven. Kun je dan het laatste antwoord geven? Ben jij diegene die de hoogte van je inkomsten bepaalt? Weet je het zeker?
De meeste zzp’ers bepalen niet zelf de hoogte van hun tarief, maar laten dit bepalen door externe factoren. Je klant bepaalt wat het tarief is waar hij je voor inhuurt, klopt toch?
De markt bepaalt dat jouw tarief niet ‘marktconform’ is. Wat opdrachtgevers hiermee trachten is jouw tarief zoveel mogelijk in een hokje te plaatsen, dat maakt het begrijpelijk voor iedereen en op deze manier ontstaan er geen excessen en ongelijkheid. Vanuit die optiek is dat geen gekke gedachte. Maar, dient het jou?
De keerzijde hiervan is namelijk juist dat er ongelijkheid ontstaat. Doe jij hetzelfde werk als jouw buurman, met exact dezelfde uitkomst? Lever je hetzelfde resultaat? Ik denk het niet, maar wellicht zit ik ernaast.
Als je tarief door externe factoren laat bepalen doe je jezelf daarmee dan ook eigenlijk tekort. De externe factor (zoals een opdrachtgever of ‘de markt) beslist wat jouw werk waard is.
Was je je hiervan bewust?
Afhankelijk van je opdrachtgever
Als je erover nadenkt, plaatst dit je dan ook niet in een afhankelijkheidspositie ten opzichte van je opdrachtgever? Wanneer jouw opdrachtgever jouw tarief bepaalt, en niet jij, maakt dit dan niet dat de opdrachtgever op een bepaalde manier boven je staat?
Een dergelijke positie is, als je het mij vraagt, om te beginnen al niet een heel fijne positie. Bedenk je maar wat jouw uitgangspositie wordt wanneer je wilt onderhandelen over een hoger tarief, wat tegenwoordig vaker gebeurt gezien de kosten voor levensonderhoud steeds meer stijgen en iedereen graag iets meer geld verdient om de inflatie bij te kunnen benen. Je hebt je eerder afhankelijk opgesteld en de opdrachtgever jouw tarief laten bepalen, dus in welke positie zit je nu je meer wilt? Precies, in diezelfde positie. Je bent afhankelijk (geworden).
Wat voor gevoel geeft dit jou als je dit leest?
Hoe ontdek ik wat mijn waarde op de arbeidsmarkt is?
Dat is waarschijnlijk de volgende vraag die je graag beantwoord ziet.
Laten we meer inzoomen op jouw waarde. Het is van belang om eerst goed op een rijtje te zetten welke impact je maakt, wat jij neerzet met jouw werk. Heb je dit helder voor ogen? Weet je wat jij anderen brengt met de dingen die je iedere dag doet? Wat voor verandering creëer jij? Wat zet je neer? Welke waarde heeft dit voor jouw opdrachtgever?
Dit zijn moeilijke vragen, die je niet altijd zelf goed kunt beantwoorden omdat je meestal blinde vlekken hebt voor de dingen waar je goed in bent.
Heb je dat op een rijtje dan is het van belang om te gaan kijken naar het prijskaartje dat je hieraan hangt.
Ik zeg altijd dat de ‘marktwaarde’ er niet toe zou mogen doen, het gaat namelijk om de waarde die jij brengt, het gaat om de impact die jij met jouw werk maakt. Echter, de marktwaarde is wel handig om als richtlijn te gebruiken. Dus, je kunt kijken naar wat de markt ‘gemiddeld betaalt’.
Hoe resoneert dit bedrag met je? Hoe voelt het in je lijf? Big no no? Dat zal het voor veel mensen zijn, omdat veel mensen – vooral vrouwen – een lager tarief hanteren dan ze zouden mogen vragen voor de waarde die ze leveren.
Vind je het lastig een prijs te bepalen voor je werk? Dat is totaal begrijpelijk, het is ook lastig. Met ruim veertien jaar ervaring op de arbeidsmarkt kan ik je daar een eind mee op weg helpen. Plan gerust een afspraak.
Wanneer je tevreden bent met het tarief voor jouw werk kun je dit in praktijk gaan brengen. Je kunt je tarieven aanpassen en opdrachtgevers zoeken die jouw willen betalen voor de waarde die jij hen brengt.
Jouw nieuwe tarief in de praktijk
Mooi gezegd allemaal maar ‘toen ging ik dat vragen en werd ik afgewezen’. Ja, dat kan gebeuren dat je dus niet met die opdrachtgever matcht omdat je tarief te hoog ligt. Dat betekent niet dat jouw werk dit niet waard is. Dit is het moment waar je stevig in je schoenen mag gaan staan als jij echt gelooft dat dit is wat jouw werk waard is. Dat is spannend, maar het is het waard. Geloof me maar.
Dit is het punt waar veel mensen uiteindelijk zullen toegeven aan de wens van de opdrachtgever want: ‘het is toch zo’n leuke klus’ of ‘ik heb het werk echt nodig’. En dat is niet erg, maar keuzes vanuit angst zijn meestal niet erg handig. Je levert daarmee iedere keer weer een stukje van je eigenwaarde in en het legt geen goede basis voor een samenwerking.
Er is een uitzondering: inleveren op je tarief omdat je weet dat je nieuwe opdrachtgever je iets te leren heeft, omdat je gebruikt kunt maken van een geweldig netwerk of omdat er andere kansen liggen. Het is dan aan jou te bepalen of dat het waard is.
Om die reden begeleid ik zowel ondernemers zzp’ers bij het bepalen van de waarde van hun werk, omdat het in je eentje best een eenzame route kan zijn om je tarief vast te stellen, hier in te geloven en aan vast te houden en je (potentiële) klant ook echt te laten zien waarom jouw werk dit waard is.