Waarschijnlijk de meest gestelde vraag die ik krijg: ‘’Hoe ga ik hiermee aan de slag?’’.
Ik snap je vraag, daar stond ik namelijk ook ooit en ik had geen idee hoe ik hier een begin aan moest maken, dus ik begon gewoon maar. Ik heb een succesvolle business gebouwd maar heb wel op de harde manier geleerd. Graag deel ik met je wat ik geleerd heb. Laten we erin duiken.
Waarom uurtje factuurtje niet meer werkt
Wellicht heb je al lang besloten dat je niet meer betaald wilt worden voor je uren maar voor je resultaat of wellicht moet je nog overtuigd worden, hoe dan ook het is goed om te weten waarom dit model niet meer werkt. Ik licht een aantal belangrijke redenen uit:
- Je wordt niet betaald voor de waarde die je levert, maar enkel voor je aanwezigheid
- Je beperkt jezelf (hoogst waarschijnlijk) in je persoonlijke én professionele groei
- Je loopt een risico met een uurtje factuurtje model met één inkomstenstroom
- De focus van je werk ligt vooral op het uitvoeren van vastomlijnde taken en verantwoordelijkheden en de meeste zzp’ers laten daarmee meerwaarde liggen voor hun klant(en).
- Meer verdienen betekent meer werken
- Een dagje vrij betekent geen inkomsten
Heb je meer redenen nodig? Ik kan er nog een heleboel noemen maar wellicht voel je zelf al dat je toe bent aan groei, anders zou je dit blog waarschijnlijk niet lezen 😉
Hoe laat ik het uurtje factuurtje model los?
Laat ik beginnen met zeggen dat de meeste mensen het zichzelf heel moeilijk maken door vooral heel complex te denken en zaken groter te maken dan ze zijn. Begin bij het begin: welke informatie heb je precies nodig om de switch te kunnen maken? Waar kun je die informatie vinden? Kun je hierover in gesprek met mensen die de switch al hebben gemaakt? Tegenwoordig is met alle informatie vindbaar op het Wereldwijde Web en AI het missen van informatie geen excuus meer om geen stap te zetten, maar toch is dat een excuus voor heel veel mensen. Zie de uitkomst van het onderzoek dat ik daarover deed op LinkedIn.
Mijn ervaring is dat veel mensen moeite hebben om vertrouwen te hebben en houden. Vertrouwen dat ze klanten vinden voor hun nieuwe business, dat ze hun inkomsten behouden, en dat ze iets neerzetten dat hen en hun klanten dient.
Laat me dit helder maken voor je; je gaat het nooit direct perfect doen, en dat moet je ook helemaal niet willen.
Wat ik aanraad is risico’s zoveel mogelijk te voorkomen of te verkleinen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te leren van mensen die dit al een keer (of wat) gedaan hebben. Kijk eens of hier iets tussen zit dat je kan helpen.
Verander je mindset als zzp’er, verander je business
Mijn ervaring is dat waar de meeste zzp’ers naar op zoek zijn, informatie om hun businessmodel neer te zetten, eigenlijk helemaal het probleem niet is. Dat model hebben we zo neergezet, lees wat ik daarover zeg in deze post. Het draait veel meer om wie jij als persoon bent en wie je mag worden om van je nieuwe business een succes te maken. Dat businessmodel hebben we vrij snel opgezet, jou klaarstomen voor je nieuwe succes is een ander verhaal – wel het leukste gedeelte als je het mij vraagt.
Je mag eerst persoonlijk groeien, dan kan je business groeien
Waarom is dit zo’n uitdaging? Vraag je je af. Bedenk je eens op welke manier je naar je werk kijkt als interimmer; je hebt het met je klant vooral over taken en verantwoordelijkheden. Je voert taken uit en hebt – meestal – een duidelijk kader waarbinnen je werkt (veelal is er een profiel/functieomschrijving gemaakt voor jouw klus). Laten we nu eens kijken naar het fixed fee model. Met het fixed fee model wordt je betaald voor je resultaat en heb je het dus ook over je resultaat. De klant interesseert het over het algemeen helemaal niet wat je precies doet ALS je het maar goed doet. Je hebt het over de impact die je maakt bij je klant en hoe jullie samen de eindstreep behalen.
Een heel andere insteek, daarvoor moet je heel andere vragen stellen aan je potentiële klant om te weten of je hem wel echt kunt helpen, en daarvoor moet je zelf knettergoed weten wat je te brengen hebt en of je waar kunt maken wat je beloofd en je moet vooral heel sterk achter je dienstverlening staan. Dit laatste is wat de meeste zzp’ers in het begin vrij lastig vinden, want het is nieuw en onzeker.
Hoe kies ik mijn nieuwe dienstverleningsmodel?
Nu zijn er natuurlijk tal van opties maar wat ik hier vaak mis zie gaan is dat de keuze voor de vorm van de dienstverlening vaak natte vingerwerk is. Ik raad je aan een aantal vragen aan jezelf te stellen voordat je een vorm kiest, je begint namelijk liefst bij de basis:
- Wat zijn mijn werkvoorwaarden? Denk aan werken op kantoor of liever thuis, werken op vastgestelde tijden of zelf je tijden bepalen. Wat is belangrijk voor jou?
- Waar ben je goed in en vind je – logischerwijs – ook ontzettend leuk om te doen?
- Waar zou je in willen groeien? Ter voorbeeld: als interimmer heb je misschien operationeel werk gedaan en je zou nu graag een stap willen maken naar advieswerkzaamheden. Geef jezelf ruimte voor groei.
- Welke trends zie je terugkomen in de markt, hoor je bij je klanten en zie je veel in vakmedia?
- Waar kloppen klanten (of bekenden, vrienden of onbekenden) voor bij je aan? Er ligt veel informatie in zaken die organisch (zonder dat je er moeite voor hoeft te doen) naar je toekomen. Hier ligt jouw zone of genius, is mijn ervaring. En, vaak zie je zelf niet eens hoe goed je erin bent.
- Hoe ziet de toekomst van je bedrijf er idealiter uit? Nu snap ik, deze vraag moet en kun je niet altijd van tevoren willen beantwoorden maar als je een heldere visie hierop hebt dan is het handig dit element mee te nemen. Niet alle modellen zijn tot in de max schaalbaar. Denk bijvoorbeeld aan een fixed-fee model, op een bepaald moment zit je vol met klanten. Wanneer je online producten gaat verkopen – afhankelijk van wat je precies aanbiedt – kun je veel gemakkelijker schalen. Deze keuze hoef je niet per se nu te maken, je kunt ook later kiezen over te gaan of in een ander model te groeien.
Pas als je deze vragen beantwoord hebt ga je op zoek naar de vorm; het dienstverleningsmodel. Ik zie het echter juist veelal andersom gebeuren; men kiest een dienstverleningsmodel om erachter te komen dat dat niet past bij het werk wat ze het liefste doen. Dat geeft niet, daar leer je van maar het kost je wel een hoop tijd.
Wil je alvast wat ideeën op doen voor nieuwe dienstverleningsmodellen, check dit model dan eens.
Van uurtje factuurtje naar...?
Je bent met reden op deze pagina terecht gekomen en je hebt dit blog helemaal tot het einde gelezen. Dat betekent dat je echt actie wilt ondernemen om je uurtje factuurtje model te veranderen. Wat wordt nu je volgende zet? Welke actie ga je nu ondernemen?
Vind je het nog steeds lastig waar te beginnen en kun je daar hulp bij gebruiken? Neem dan contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.
Regelmatig informatie in je mailbox die jou als zzp’er kan helpen naar meer vrijheid en flexibiliteit in je werk? Schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor mijn nieuwsbrief.