Veel zzp’ers kiezen ervoor om opdrachten te vinden via recruitmentbureaus, ze zijn er vaak zelfs volledig afhankelijk van. Dit kan soms een handige tussenoplossing zijn, maar op de lange termijn kost het je geld en is het minder duurzaam voor je onderneming. Waarom is het niet slim om structureel je opdrachten via recruitmentbureaus binnen te halen en wat maakt het bouwen van een eigen netwerk cruciaal voor jou als zzp’er?
Een derde van de zzp’ers vindt opdrachten via recruitmentbureaus
In Nederland vindt ongeveer een derde van de zzp’ers opdrachten via tussenpersonen zoals recruitmentbureaus, platforms, of detacheringsbureaus. In specifieke sectoren, zoals IT en specialistische zakelijke dienstverlening, is de afhankelijkheid van externe partijen soms hoger door de vraag naar specifieke vaardigheden en het gebruik van externe inhuur voor projectmatig werk. Niet gek dat er veel partijen zijn die goed verdienen aan zzp’ers.
De nadelen van werken met recruitmentbureaus
Je bent wellicht net begonnen als zzp’er en hebt nog geen netwerk opgebouwd, dan kan het samenwerken met bureaus heel fijn zijn. Het is van belang voor je dat je zo snel mogelijk een opdracht binnen hebt en op dit moment is de samenwerking met bureaus de enige optie voor je om snel een groter netwerk – hun netwerk – te bereiken.
Alhoewel er heel veel recruitmentbureaus zijn die je graag goed van dienst zijn, bestaat de recruitmentmarkt helaas ook uit cowboys. Veel bureaus hebben jouw belangen niet voorop staan. Welke nadelen kun je ervaren? Ik noem de voornaamste.
- Kosten en marges
Recruitmentbureaus verdienen geld aan je door een marge bovenop je tarief te rekenen. Gemiddeld rekent een recruitmentbureau een marge tussen de 15% en 25% per gewerkt uur, maar in specifieke sectoren kan dit nog hoger oplopen. Het probleem? Veel organisaties weten niet wat die marge precies is en wat jouw tarief is, waardoor jij jezelf (onbewust) duurder in de markt zet. Dit kan je positie verzwakken en je naam negatief beïnvloeden. Je kunt je namelijk voorstellen dat wanneer jouw cv op het bureau ligt bij de inhurende manager met een tarief dat erg hoog is – waar je zelf vervolgens ook geen weet van hebt –, deze inhurende manager je niet graag inhuurt (en wellicht zelfs je naam onthoudt voor eventuele toekomstige samenwerking).
Tip: vraag altijd welke marge er bovenop jouw tarief komt. - Mismatch in normen en waarden
Het belang van transparantie en eerlijkheid staat niet altijd voorop bij recruitmentbureaus. Als je als zzp’er waarde hecht aan eerlijkheid in tarieven en marges, kun je soms van een koude kermis thuiskomen. Mijn ervaring is dat de meeste bureaus nog steeds niet uit zichzelf met jou bespreken voor welk tarief je uiteindelijk wordt voorgesteld (jouw tarief + hun marge). Wens je die transparantie wel, geef dit dan duidelijk aan of zoek een andere samenwerkingspartner als de aanpak strijd is met jouw normen en waarden. - Onhandige doorleenconstructies
Soms is het bureau waarmee je werkt zelf afhankelijk van andere bureaus om opdrachten bij de klant te krijgen. Dit creëert een constructie die vaak complex en niet transparant is. Dit kan leiden tot verwarring en gebrek aan overzicht, waarbij het risico bestaat dat jouw tarief alsmaar verder stijgt door alle schakels tussen jou en de eindklant.
Tip: vraag of het bureau waar je mee wilt werken direct contact heeft met de eindklant (de klant waar jij gaat werken) - Minder goede verbinding met de klant
Het bureau, en niet jij, krijgt de betaling van de klant. Dat is een verbinding die men met elkaar aan gaat, die verbinding wil jij idealiter aangaan. Een schakel ertussen zorg niet alleen voor ruis, maar ook voor vertraagde betaling en een minder sterke connectie met de eindklant.
Handhaving Wet DBA en beschikbare opdrachten
Wat je wellicht al gemerkt hebt is dat het aantal zzp opdrachten afneemt. We zien naarmate we 1-1-2025 (start van de handhaving van Wet DBA) naderen het aantal opdrachten steeds meer afnemen. Dit betekent ook dat je via recruitmentbureaus steeds meer concurrentie zal tegenkomen. Je zal je best moeten doen onder de aandacht te zijn en te blijven bij de bureaus en hun relaties.
Als je dan toch zoveel moeite doet een netwerk te bouwen en onder de aandacht te komen, waarom steek je die moeite niet in het bouwen van je eigen netwerk? Je helpt de bureaus nu vooral met het bouwen van hun netwerk.
Zzp opdrachten die de markt nooit bereiken
Een groot deel van de opdrachten zal de arbeidsmarkt nooit bereiken. Dit deel wordt vervuld door netwerken, vervuld door mensen die al iemand kennen. Om deze reden is zichtbaar zijn en blijven in je netwerk van cruciaal belang.
Waarom is dit?
Ten eerste omdat bedrijven graag zeker weten dat de persoon die ze inhuren het geld ook waard is. Ze wensen kwaliteit, en als ze iemand kennen of via-via aangeraden krijgen, dan kiezen ze daar bij voorkeur voor.
Ten tweede omdat recruitment ook simpelweg geld kost. Een recruitmentprocedure kan kostbaar en tijdsintensief zijn en daarom zullen organisaties altijd eerst in hun eigen netwerk kijken alvorens overgaan tot het uitzetten van een opdracht of het benaderen van recruitmentbureaus voor het vervullen van die opdracht.
Het vinden van opdrachten via recruitmentbureaus is eigenlijk heel passief voor jou als zzp’er. Je zet lijnen uit bij de bureaus en vervolgens wacht je af totdat er iets gebeurt. Je legt veel controle in hun handen. Wanneer je vandaag start met bouwen aan je eigen netwerk en het aantrekken van je eigen opdrachten, pak je die controle terug én kom je onder de aandacht bij de juiste mensen die jou eerst benaderen voordat ze een opdracht op de markt uitzetten.
Bouw je eigen netwerk en verover opdrachten
Hoewel recruitmentbureaus soms handig kunnen zijn, is het voor jou als zzp’er veel duurzamer om zelf een netwerk op te bouwen. Niet alleen kun je hiermee veel beter aan je eigen tarief vasthouden maar bouw je ook aan een duurzamere manier om opdrachten binnen te halen buiten de controle van een derde partij. Welke voordelen heeft het op- en uitbouwen van je eigen netwerk?
- Direct contact met opdrachtgevers
Een direct contact met klanten betekent niet alleen dat je de betaling zelf ontvangt, maar ook dat je flexibeler en transparanter kunt onderhandelen over jouw tarief. In veel gevallen is er zelfs nog geen kader voor de opdrachten en geen bandbreedte vastgesteld voor het tarief, de klant had jou al op het oog voor zijn (nog niet geconcretiseerde) probleem.
Zonder een tussenpartij is er tevens minder kans op misverstanden en meer ruimte voor wederzijds vertrouwen. - Kansen vergroten met een persoonlijk netwerk
Een eigen netwerk geeft je veel meer grip op je opdrachten. Jij bepaalt hoeveel tijd en energie je wilt investeren in een bepaalde klant of sector, zonder afhankelijk te zijn van de selectieve filters van recruitmentbureaus. - Reputatie en betrouwbaarheid opbouwen
Door een goede band op te bouwen met klanten, werk je aan een netwerk dat naar jou zal verwijzen en je vaker terugvraagt. Recruitmentbureaus acteren veelal in het moment, een opdracht moet meestal direct vervuld worden. Ben jij niet direct beschikbaar, dan weten ze iemand anders te vinden. Een direct netwerk biedt onderhandelingsruimte, duurzame relaties en continuïteit.
Jouw eigen netwerk: hogere omzet, zelfstandigheid en duurzaamheid
Als zzp’er zonder eigen netwerk kan een recruitmentbureau in het begin handig zijn, maar onthoud dat dit een tijdelijke oplossing zou moeten zijn. De kosten, gebrek aan transparantie en mismatch in normen kunnen een belemmering vormen voor de groei van je bedrijf. Door zelf je netwerk op te bouwen, creëer je een basis van duurzame, betrouwbare klantrelaties die jou als ondernemer sterker maken. Ga dus aan de slag met het uitbreiden van je netwerk en geniet van de voordelen van zelfstandigheid en direct contact met jouw klanten.
Regelmatig informatie in je mailbox die jou als zzp’er kan helpen naar meer vrijheid en flexibiliteit in je werk? Schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor mijn nieuwsbrief.