Waarom je bedrijf niet schaalbaar lijkt, maar het wel kan zijn

Ontwerp zonder titel (14)

De meeste zzp’ers die ik spreek, willen ontzettend graag groeien in hun bedrijf en hun dienstverlening schaalbaar maken. Waar ze nu veel van hun eigen tijd inleveren en hun omzet vaak gekoppeld is aan hun uren, willen ze overstappen naar een model waarin hun uren niet direct meer gekoppeld zijn aan hun inkomsten en waarin ze meerdere klanten tegelijkertijd kunnen bedienen. Toch lopen ze vast. In deze blog neem ik je mee in hoe je de schaalbaarheid van je bedrijf kunt verhogen.

Blijven denken vanuit het uurtje-factuurtje model

Dit is het voornaamste probleem dat zzp’ers tegenhoudt: ze blijven denken vanuit een oude manier van werken, een manier waar ze juist afscheid van willen nemen. Wanneer je blijft nadenken over hoe je iets doet (de taken en acties die je uitvoert) in plaats van hoe je iets neerzet (het resultaat), probeer je vanuit hetzelfde hokje een antwoord op een nieuwe vraag te vinden. Ik kan je vertellen dat dat erg lastig is.

Het idee is juist dat je op een andere manier gaat nadenken over hoe je jouw werk uitvoert – hoe het anders kan. ‘Start with the end in mind’, zegt Stephen Covey. Ik kan je zijn boek The 7 Habits of Highly Effective People absoluut aanraden.

Waarom wil jij je werkzaamheden schalen?

First things first. Als je me al langer volgt weet je dat dit de basis en dat je deze vragen nooit over mag slaan: waarom wil je schalen? Wat zit er voor jou achter; meer omzet, meer klanten, meer vrijheid? Het is belangrijk jezelf deze vragen te stellen omdat je dan kunt kiezen voor een model dat passends is bij jouw wensen, en bij de manier waarop je naar je bedrijf kijkt en de manier waarop je je bedrijf wilt vormgeven.

Mijn advies is om te beginnen bij de manier waarop jij wilt werken en de manier waarop jouw werk jouw leven kan ondersteunen – in plaats van andersom wat tegenwoordig de norm is. Wil je vrijheid en flexibiliteit om te werken waar en wanneer je wilt? Wil je meerdere klanten naast elkaar kunnen bedienen? Wat wens je in de uitvoering van jouw werk en onder welke omstandigheden kun jij het beste resultaat voor jouw klant(en) neerzetten? Het is belangrijk hierbij stil te staan omdat ik de meeste ondernemers hun dienstverleningsmodel andersom zie inrichten; ze kiezen een dienstverleningsmodel en komen er later achter dat dit helemaal niet past bij hun manier van werken en de wensen die ze voor hun bedrijf hebben.

Hogere schaalbaarheid door trends bij klanten te ontdekken

Ik sprak onlangs een interieurarchitect die zei dat zijn bedrijf niet schaalbaar is omdat hij voor iedere klant een ander ontwerp maakt (gelukkig maar, anders zouden we overal dezelfde interieurs zien). Ik verkocht zelf jarenlang advies en strategie. Als iets niet schaalbaar lijkt dan is dat het wel, maar ik deed het toch. Hoe? Niet door iedereen dezelfde strategie te bieden, maar door trends te ontdekken.

Uiteraard kost dit een beetje ervaring, omdat je meerdere klanten moet hebben gehad (of gesproken) om te weten welke trends er binnen je vakgebied en bij je klanten spelen. Maar als je goed oplet, zie je die trends snel genoeg. Niet alle klanten hebben dezelfde vraag, maar grofweg werk je wel op een aantal vlakken of thema’s hetzelfde voor je klanten. Je levert voor allemaal een vergelijkbaar resultaat, toch? Dat dit er in de uitvoering anders uitziet, is een ander verhaal (dan hebben we het weer over taken en acties). Welke elementen in je dienstverlening komen bij iedere klant terug? Waar zie je overlappende onderdelen of thema’s? Daar ligt jouw schaalbaarheid!

Ik heb nog geen enkele klant geholpen waarvan zijn of haar business niet schaalbaar is. Geloof me, het kan. Het lukt niet altijd om de volledige business te schalen, maar in de meeste gevallen kunnen we zeker 50% van de werkzaamheden schaalbaar maken.

 

Manieren om je bedrijf te schalen

Waar hebben we het precies over als we het over schaalbaarheid hebben? Kort samengevat: je doet meer in minder tijd. Dit begint bij je uren niet meer koppelen aan je werkzaamheden, maar je eindresultaat een prijs geven. Hiermee kun je al goed schalen in je omzet.

Er zijn eindeloos veel opties om je bedrijf schaalbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het aannemen van personeel.
  • Het automatiseren van processen.
  • Het vergemakkelijken van je werk, bijvoorbeeld door middel van templates en standaarden.
  • Het inhuren van mensen voor specifieke onderdelen van je dienstverlening.
  • Het uitbesteden van zaken.
  • Het aanbieden van verschillende soorten dienstverlening, zoals abonnementsvormen, projectprijzen of online producten.

Zoals ik al zei: eindeloos🙂

Waarom is schaalbaarheid belangrijk?

Om veel verschillende redenen is het schalen van je bedrijf aan te raden. Ten eerste omdat je wilt groeien, toch? Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Je wilt ondernemen, meer klanten helpen en een grotere impact maken. Jouw werk mag gezien worden – door meer klanten!

Daarnaast kun je met schaalbaarheid over het algemeen ook meer klanten helpen. Dit verkleint het risico op inkomstenverlies. Heb je weleens nagedacht over het risico van slechts één klant? Wat als die klant stopt? Dan ben je in één klap je inkomsten kwijt. Met schaalbaarheid en het continu door ontwikkelen van je bedrijf blijf je interessant voor je markt, zowel voor huidige als potentiële klanten.

Wat doe jij met klanten die je in het verleden hebt geholpen? Neem je daar nog weleens contact mee op, of doe je daar – zoals veel zzp’ers – niets mee? Wanneer je jouw bedrijf schaalt en meer producten en/of diensten aanbiedt, kun je oude klanten opnieuw bedienen. Hoe mooi is dat? Omdat ze al bekend zijn met je werk, komen ze graag bij je terug.

Hoe vind ik klanten voor mijn nieuwe businessmodel?

De hamvraag die iedere zzp’er zichzelf stelt, is natuurlijk: ‘Hoe kom ik aan klanten?’ Dit is tevens een vraag waar veel zzp’ers op vastlopen. Omdat het niet lukt om klanten te vinden, gaan ze vaak terug naar hun oude dienstverleningsmodel. Waarom gebeurt dit?

In deze Instagram Live leg ik er meer over uit. De voornaamste fout die ik zie, is dat zzp’ers hun nieuwe klanten proberen te vinden binnen hun oude klantenbestand. Een nieuwe dienstverlening betekent over het algemeen dat je een nieuwe klantenkring moet aanspreken. Tenzij je een groot en stabiel personal brand hebt, zullen klanten vooral van je kopen vanwege de waarde die je levert – ongeacht hoe je dat doet. Maar veel zzp’ers werken niet actief aan hun personal brand.

Je zult waarschijnlijk een nieuwe doelgroep moeten aanspreken. Weet je wie die doelgroep is? Ken je jouw klant goed genoeg om hem of haar aan te spreken en in gesprek te komen zodat je je nieuwe dienstverlening kunt presenteren?

Waar begin ik met het schalen van mijn bedrijf?

In deze blog neem ik je uitgebreid mee in de eerste stappen die je kunt zetten naar een ander dienstverleningsmodel. Ik weet zeker dat dit artikel – en alle andere informatie die je via mijn socials en website kunt vinden – je aan het denken zal zetten. Wil je persoonlijk van gedachten wisselen over hoe je jouw bedrijf kunt schalen? Voel je vrij om een gesprek met me in te plannen.

Regelmatig informatie in je mailbox die jou als zzp’er kan helpen naar meer vrijheid en flexibiliteit in je werk? Schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor mijn nieuwsbrief.

Deel dit bericht:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Mijn naam is Tamara

Met veel plezier begeleid ik zzp’ers in het centraal stellen van vrijheid en flexibiliteit in hun werk. Hiermee kunnen ze niet alleen een mooier leven voor zichzelf creëren, maar ook van grotere waarde zijn voor hun klanten.

De meeste zzp’ers die ik spreek willen ontzettend graag betaald worden voor het resultaat dat ze maken en de waarde die ze leveren, en niet meer voor de tijd die ze nodig hebben om dat resultaat te behalen. Hun wensen veranderen en ze zijn op zoek naar een manier van ondernemen die hen meer vrijheid geeft en recht doet aan wat ze de markt en hun klant(en) te brengen hebben.

Dát is exact waar mijn expertise ligt en waar ik zzp’ers iedere dag met veel plezier in begeleid.

Werk onder jouw voorwaarden en krijg betaald voor de waarde die jij jouw klant(en) brengt!

Check jouw tarief

Krijg jij betaald voor de waarde die jouw werk heeft?

Reken met Dé Tariefcheck de waarde van jouw werk direct uit!