Hoe ga ik om met een afwijzing?

Ontwerp zonder titel (7)

Afwijzingen, wie kent ze niet, zijn nooit leuk. Ik heb er in de 14 jaar als recruiter ontzettend veel moeten uitdelen, niet het leukste om te doen. Wel iets waarmee je mensen iets positiefs kunt meegeven, tenminste als je het goed doet.
Wat ik heb gemerkt in al die jaren van afwijzen, is dat veel mensen zich na een afwijzing willen verantwoorden, in discussie willen en je zelfs willen overtuigen van het feit dat ze het wél waard zijn om die baan of opdracht te krijgen. Eigenlijk is dat een heel logische reactie. Het doet namelijk pijn zo’n afwijzing. Het is een trigger voor jouw brein om het signaal af te geven dat je niet goed genoeg bent. Maar je gevoel zegt dat je dat wél bent en dat wil je laten zien ook!. Daarnaast wil je die pijn helemaal niet voelen en daarom ga je in discussie.

Afgewezen worden na een sollicitatie doet pijn

Onderzoek heeft uitgewezen dat afwijzingen hetzelfde gebied in de hersenen activeren als wanneer we fysieke pijn ervaren. De thalamus is het gebied in onze hersenen dat geactiveerd wordt wanneer we een afwijzing ervaren. Als het pijnsignaal de hersenen bereikt, gaat het naar de thalamus. Die stuurt het signaal weer door naar verschillende hersengebieden voor verwerking. Deze gebieden zoeken uit waar de pijn vandaan komt en vergelijken die dan met andere soorten pijn die ze al kennen (lees hier meer als je dit interessant vindt). Je hersenen gaan op zoek naar soortgelijke ervaringen waardoor de pijn nog eens extra wordt bekrachtigd.

De werkgever overtuigen van jouw waarde

Ben jij weleens afgewezen – het maakt in deze context niet uit waarvoor – waarbij je de neiging had in de verdediging te gaan? Waarbij je de andere partij wilde overtuigen?
Wellicht kun je je nog een situatie herinneren waarbij je een afwijzing kreeg. Denk eens goed na wat je eerste reactie was.

Wilde je overtuigen en ben je dat toen ook gaan doen? Dan zou je best eens aan je eigenwaarde mogen gaan werken. Waarschijnlijk vind je het zo belangrijk dat die andere partij je ziet, accepteert en  erkent, dat je die externe validatie nodig hebt en zelfs bereid bent de ander te overtuigen van jouw waarde. Maar als je iemand moet overtuigen van jouw waarde, ben jij er dan zelf wel van overtuigd?

Waarom voel je eigenlijk de behoefte om te overtuigen? De volgende keer dat je dit gebeurt, is het goed om eens stil te staan bij de redenen die er voor jou zijn om te overtuigen. Voel je je misschien niet gezien?
Hoe dan ook, de ervaring leert dat, als je er niet mee aan de slag gaat,  deze situaties terug blijven komen.

Sterker nog, als je niet werkt aan je eigenwaarde is de kans dat je in de toekomst afgewezen wordt zelfs nog groter.

Jouw waarde op de arbeidsmarkt

Waarom is de kans groter om afgewezen te worden op de arbeidsmarkt wanneer jij je niet voldoende bewust bent van jouw waarde?

Omdat je:
– niet goed kunt uitleggen wat je komt brengen, welke resultaten je zal neerzetten en welke impact je zal maken
– jezelf niet met enthousiasme en kracht kunt presenteren
– twijfelt over je eigenwaarde. Hierdoor laat je de andere partij ook twijfelen over jouw waarde

Als jij jouw waarde niet ziet zal de andere partij jouw waarde zeker niet zien.

Weten wat je arbeidsmarktwaarde is

Weet jij wat je de markt brengt? Weet je welke impact je maakt en welk resultaat je neerzet? Weet je wat je daarvoor in huis hebt en wat de wereld, de werkgever of de opdrachtgever daaraan heeft? Dat is de basis. Het is van groot belang je arbeidsmarktwaarde te kennen, zeker als je op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht. Waarom? Omdat het jezelf niet alleen richting geeft in je zoektocht maar ook omdat je, zoals gezegd, beter kunt uitleggen wat je komt brengen.

Hoe ga je om met een afwijzing?

Maar hoe ga je dan toch om met die vreselijke afwijzing? Alhoewel ik je kan verzekeren dat, als jij je waarde kent en daar stevig aan vasthoudt, je niet zo snel meer afwijzingen zal krijgen, je die mogelijk in de toekomst toch zal moeten incasseren. Zie dat maar als een oefening om je waarde te leren kennen en daar  volledig in te gaan staan.

Als jij jouw waarde kent en hiervoor gaat staan…

…bedank je de werkgever of opdrachtgever voor het gesprek, trek je er de lessen uit die voor jou nodig zijn om verder te komen en loop je weg.

Als jij jouw échte waarde zou kennen en weet wat je te bieden hebt bij een potentiële opdrachtgever of werkgever had je waarschijnlijk niet eens met die partij aan tafel gezeten, omdat je bij voorbaat al doorhad dat jullie geen match zouden zijn.

Houd dus vast aan je waarde. Als jij het niet doet, doet niemand het.

Deel dit bericht:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Mijn naam is Tamara

Ik begeleid werknemers en ondernemers naar het inkomen dat hun werk waard is, waarbij ik inzicht geef in hun waarde en hun (onbenutte) potentieel.

Het kan zijn dat je nu te weinig geld verdient voor dat wat je doet, voor de resultaten die je neerzet, maar het kan ook zijn dat hetgeen wat je doet helemaal niet aansluit op jouw kwaliteiten, en je daardoor sowieso een mismatch bent voor het inkomen dat je wenst.
Want als je niet doet waar je goed in bent, welk resultaat zet je dan neer en welke impact maak je?

Als Toegepast Cognitief Psycholoog met veertien jaar ervaring als recruiter, jobhunter en mentor/coach voor recruiters, CEO’s en HR-managers ben ik ervaren in het doorbreken van patronen en het stimuleren van veranderingen.