Hoe blijf ik mijn concurrenten op de arbeidsmarkt voor?

Ontwerp zonder titel (14)

Door geen concurrenten te hebben. Door je eigenwaarde steeds meer te doorgronden, zal de concurrentie afnemen, of zelfs geheel verdwijnen.

In dit blog zal ik je dit toelichten, maar laten we eerst eens kijken naar de definitie van het woord concurrent . Volgens de Dikke van Dale is dit de definitie van het woord concurrent:

Iemand die of een bedrijf dat een ander probeert te overtreffen bij dezelfde activiteit: bij een wedstrijd alle concurrenten verslaannaar de concurrent gaan omdat je niet tevreden bent over de service’

De definitie gaat uit van iemand die (of een bedrijf dat) beter of slechter is dan de dienst, service of activiteit die jij levert. Maar, als jij uniek bent in wat je levert of doet. Hoe kunnen we dan ooit spreken van concurrentie?

Je arbeidsmarktwaarde kennen

Hierom is het van groot belang dat je je arbeidsmarktwaarde kent, want als jij weet wat je oplevert, en je volledig voor jouw waarde gaat staan dan heb je geen concurrenten. Als je je arbeidsmarktwaarde kent, zul je merken dat je uniek bent, met als gevolg dat je jezelf en jouw dienstverlening ook als uniek gaat positioneren en profileren. Dan zal je jouw unieke stem laten horen en niet langer meer vanuit vergelijking handelen. In plaats van vanuit een plek waar je moet wedijveren met anderen, handel je nu vanuit jouw eigen kracht; vanuit dat wat jij de markt te bieden hebt.

Weet jij precies wat je de markt te bieden hebt?  Als je op deze vraag ontkennend moet antwoorden, raad ik je aan om je arbeidsmarktwaarde te versterken. Als je eenmaal weet welk resultaat je neerzet en welke impact je maakt, zul je zien dat jouw waarde niet te vergelijken valt. Zeker niet wanneer je kunt uitleggen welke unieke werkwijze jij hebt en op basis van welke unieke methode. Wil je jezelf onderscheiden – en nogmaals we maken liever geen vergelijking – dan is het van essentieel belang dat je deze zaken duidelijk hebt voor jezelf.

Concurrentie betekent gedachte vanuit schaarste

Is het je opgevallen dat je vindt dat concurrentie uitgaat van iets wat een ander beter of slechter doet? Zo ja, dan ben je aan het oordelen, niet alleen over jezelf maar ook over een ander. Zo over concurrentie denken maakt je blik op de markt niet bepaald positief. Is dat de manier waarop jij wilt omgaan met je werk en het profileren van je dienstverlening? Ik denk het niet.

Het bekijken van concurrenten en willen weten wat concurrenten doen, zet ons dus aan tot vergelijken. Maar niet alleen dat, het hele idee van je concurrenten in de gaten willen houden, komt vooral voort uit een schaarstegedachte. Want waarom wil je je concurrenten in de gaten houden? Omdat zij er mogelijk met jouw potentiële klanten vandoor kunnen gaan? Dat zou betekenen dat klanten schaars zijn.
Maar er zijn genoeg klanten. Ik zou je willen uitnodigen om de markt ook zo te gaan zien. Wanneer je vanuit overvloed in plaats van vanuit schaarste leert denken, ga je meer overvloed en minder schaarste ervaren.

De concurrent is goedkoper

Geld speelt voor heel veel klanten geen rol wanneer jij kunt staan voor wat je belooft en het resultaat neerzet dat jouw klant wenst. Misschien doe je dit wel in minder tijd dan de concurrent en ben je zelfs ‘goedkoper’. De prijzen die de concurrent hanteert zeggen daarom meestal niet zoveel.

Zet de concurrent hetzelfde resultaat neer als jij en maakt hij dezelfde impact?

In de meeste gevallen niet. Dit is waarom een marktconform tarief of salaris juist voor meer ongelijkheid dan voor gelijkheid zorgt. Schuif de goedbedoelde tips over het hanteren van een marktconform salaris of tarief opzij, want het gaat om jou, jouw impact, jouw resultaat en jouw unieke waarde op de markt.

Regelmatig informatie in je mailbox die jou als zzp’er kan helpen naar meer vrijheid en flexibiliteit in je werk? Schrijf je helemaal onderaan deze pagina in voor mijn nieuwsbrief.

Deel dit bericht:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Mijn naam is Tamara

Met veel plezier begeleid ik zzp’ers in het centraal stellen van vrijheid en flexibiliteit in hun werk. Hiermee kunnen ze niet alleen een mooier leven voor zichzelf creëren, maar ook van grotere waarde zijn voor hun klanten.

De meeste zzp’ers die ik spreek willen ontzettend graag betaald worden voor het resultaat dat ze maken en de waarde die ze leveren, en niet meer voor de tijd die ze nodig hebben om dat resultaat te behalen. Hun wensen veranderen en ze zijn op zoek naar een manier van ondernemen die hen meer vrijheid geeft en recht doet aan wat ze de markt en hun klant(en) te brengen hebben.

Dát is exact waar mijn expertise ligt en waar ik zzp’ers iedere dag met veel plezier in begeleid.

Werk onder jouw voorwaarden en krijg betaald voor de waarde die jij jouw klant(en) brengt!

Check jouw tarief

Krijg jij betaald voor de waarde die jouw werk heeft?

Reken met Dé Tariefcheck de waarde van jouw werk direct uit!