Hoe bepaal ik het juiste tarief of salaris?

Ontwerp zonder titel (6)

Als je jezelf deze vraag stelt ben je al een heel eind op de weg naar vrijheid om de hoogte van je eigen inkomen te bepalen. Veel mensen handelen vooral op basis van externe factoren:

  • Wat is ‘marktconform’?
  • Wat wil die werkgever betalen?
  • Wat wil die opdrachtgever betalen?
  • Wat vraagt de concurrent?

Hieronder tref je een snapshot uit mijn mini course ‘Claim het inkomen dat jouw werk waard is’.

Jouw talent en de impact die je maakt als vanzelfsprekend?

De meeste mensen kunnen hun eigen waarde heel moeilijk inschatten. Dat heeft te maken met het feit dat de meeste mensen hetgeen zij doen en waar zij in uitblinken als vanzelfsprekend beschouwen. De meeste mensen zien niet hoe ongelooflijk veel impact zij maken, omdat het henzelf niet opvalt. Om die reden is het objectief bepalen van je tarief of salaris ontzettend lastig. Dit is tevens een van de redenen waarom de meeste mensen hun waarde lager inschatten dan hij daadwerkelijk is. Ik raad je daarom zeer zeker aan hier hulp bij in te schakelen als je twijfelt over de hoogte van je salaris of tarief.

De meest gemaakte fouten bij het vaststellen van je tarief of salaris

De meest gemaakte fouten zijn, zoals bovengenoemd, het salaris of tarief door externe factoren laten bepalen zoals de markt, de werkgever of de opdrachtgever. Maar ook de concurrent als uitgangspunt nemen en zien wat voor prijzen daar worden gehanteerd is ontzettend onhandig. Helaas is dit wel wat de meeste salaris en tariefcheckers je adviseren. Je vult jouw data in (zoals opleiding en werkervaring) en er rolt een marktconform tarief of salaris uit.

Waarom kun je je niet vergelijken met de concurrent? Omdat jij niet hetzelfde doet als de concurrent. Ik durf te beweren dat jij een heel andere impact hebt dan de concurrent en een heel ander resultaat neerzet. Hoe kun je dan ooit hetzelfde tarief of salaris vragen?

Pas jij je tarief weleens aan?

Wanneer heb jij voor het laatst je tarief aangepast? De meeste ondernemers die ik spreek doen dit vrijwel niet. Dat is onhandig, voor jezelf vooral, en vreemd want:

  • Bij iedere opdrachtgever waar je voor werkt groei je, leer je weer meer (thans, daar ga ik vanuit). Jouw waarde vermeerderd dus
  • Worden jouw boodschappen niet ook iedere maand duurder? (de inflatie is momenteel nog steeds gierend hoog. Nu pleit ik er niet voor je tarief af te laten hangen van de hoogte of laagte van de uitgaven aan je boodschappen maar het zou vreemd zijn als je tarief niet groeit wanneer je kosten hoger worden)
  • Heb je in de tussentijd gewerkt aan je persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling? Dan zou je tarief zeker zo nu en dan omhoog mogen worden bijgesteld.

In plaats van het tarief verhogen, zie ik ondernemers vooral vaker hun tarief verlagen. Opdrachten in de markt lopen terug, dus om je concurrentie voor te blijven wil je een scherp tarief bieden. Is jouw werk dan ook minder waard geworden? Lever je minder resultaat? Wil jij echt met je concurrenten strijden op basis van tarief? Of wil je veel liever laten zien wat je impact en resultaat is en daar het juist passende inkomen voor ontvangen?

Je laatste salaris als uitgangspunt voor nieuwe salarisonderhandelingen?

Dat geldt ook voor werknemers die naar een nieuwe baan solliciteren. Ik heb dit ontelbaar veel keren gezien aan de andere kant van de sollicitatietafel: werknemers die hun laatstverdiende salaris als uitgangspunt nemen voor hun nieuwe baan. Ook vrij onhandig omdat:

  • je in de tussentijd gegroeid bent (tenzij je stil bent blijven staan en je je niet ontwikkeld hebt
  • je daardoor meer waarde toevoegt op de werkvloer, voor je werkgever, je collega’s en je klanten
  • je oude salaris waarschijnlijk gebaseerd is op wat je deed en niet wat je kunt
  • je oude salaris mogelijk weinig tot niet is bijgesteld sinds je ooit bent binnen gekomen bij je huidige (of oude) werkgever

Een baanswitch is de enige mogelijkheid om echt een goede sprong te maken in je salaris, maak daar dan ook gebruik van.

De meeste mensen weten echter niet welke waarde ze aan hun impact en de resultaat van hun werk mogen hangen en om die reden nemen ze dan meestal het laatst verdiende salaris als uitgangspunt (en doen er soms een klein beetje bovenop als ze durven).

Hoe bepaal ik mijn salaris of tarief?

Wat mij betreft zijn er twee componenten wanneer je je salaris of tarief vaststelt:

  • De waarde van je werk (wat voor resultaat levert jouw werk op en welke impact maak je?)
  • Jouw potentieel (wat je nog niet kunt maar wel zou kunnen doen, zou kunnen leren en waarin je je zou kunnen ontwikkelen)

Waarom is het zo ontzettend belangrijk niet naar input, dus uren, maar naar output te kijken? Omdat het ten eerste niet alleen veel beter te verkopen is aan je werkgever of opdrachtgever, maar ook omdat uren simpelweg niets zeggen.

Bekijk in onderstaande video wat ik daarover zeg.

Jouw potentieel laat zien wat je allemaal nog kunt. Je doet momenteel lang niet alles wat je kunt, je benut maar een klein deel van je potentieel. Wat zou je allemaal nog kunnen? En ben je geneigd deze zaken snel te leren en op te pakken? Dan zit daar enorme waarde voor jouw werkgever of opdrachtgever.
Het is van ontzettend groot belang dat je dit helder hebt zodat je jouw waarde duidelijk kunt onderbouwen en laten zien.

Wanneer je in kaart hebt welke impact je maakt, en welk resultaat je dus neerzet voor je werkgever of opdrachtgever kun je gaan kijken wat dit resultaat waard is zodat je het juiste prijskaartje aan jouw werk kunt hangen. Hierbij neem je de markt als richtlijn, niet als uitgangspunt. Jouw resultaat, jouw impact is het uitgangspunt, niet de markt. Op basis daarvan stel je de voor jouw juiste waarde vast.

Hoe nu verder?

Hopelijk heeft dit artikel je een stapje verder geholpen in het bepalen van je salaris of tarief. Schroom niet om contact met me op te nemen wanneer je vragen of opmerkingen hebt. Ik hoor graag hoe dit artikel je heeft geholpen.

Deel dit bericht:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Mijn naam is Tamara

Met veel plezier begeleid ik zzp’ers in het centraal stellen van vrijheid en flexibiliteit in hun werk. Hiermee kunnen ze niet alleen een mooier leven voor zichzelf creëren, maar ook van grotere waarde zijn voor hun klanten.

De meeste zzp’ers die ik spreek willen ontzettend graag betaald worden voor het resultaat dat ze maken en de waarde die ze leveren, en niet meer voor de tijd die ze nodig hebben om dat resultaat te behalen. Hun wensen veranderen en ze zijn op zoek naar een manier van ondernemen die hen meer vrijheid geeft en recht doet aan wat ze de markt en hun klanten te brengen hebben.

Dát is exact waar mijn expertise ligt en waar ik zzp’ers iedere dag met veel plezier in begeleid.

Werk onder jouw voorwaarden en krijg betaald voor je waarde!

Check jouw tarief

Krijg jij betaald voor de waarde die jouw werk heeft?

Reken met Dé Tariefcheck de waarde van jouw werk direct uit!